מדריך לפיתוח בטחון עצמי - חלק א'

1איך להשתחרר מהמלכודת האכזרית והנסתרת של חוסר ביטחון עצמי?

כולנו שומעים וקוראים משפטים כמו: "למה ביטחון עצמי נחוץ כדי להצליח?", "ביטחון עצמי הוא הכלי החשוב ביותר כדי להתמודד עם החיים ושללא ביטחון עצמי לא תוכל להצליח ולממש את הפוטנציאל שלך"

או כמו: "ביטחון עצמי הינו הדבר החשוב ביותר בתדמית שלך" ו"שתדמית תביא לך את ההצלחה בחיים בזוגיות ובכלל" "שאם רק תהיה בטוח בעצמך וביכולת שלך תוכל לתקשר עם הסביבה באפקטיביות ולהשיג את מבוקשך".

מחשבות אלו על ביטחון עצמי הינן מסוכנות ביותר מכיוון שהן חצי נכונות (ורק חצי נכונות). הבעיה שהן מסיטות את האדם ממה שיכול באמת לעזור לו וגורמות לו בד"כ להרגיש פחות ופחות בעל ביטחון עצמי ואף פוגעות בתחושת ערכו העצמי.

מי שקורא שורות אלו בוודאי מרגיש בדיוק על מה אני כותב כאן.

אז דבר ראשון כדאי לזכור שאנשים רבים מצליחים בחיים למרות שהם אינם בעלי ביטחון עצמי גבוה וחווים תחושות של ערך עצמי נמוך.

כל כך הרבה אנשים חווים תחושות כאלה ולמרות זאת מצליחים בקריירה ובמציאת בן זוג. כשאנשים רוצים בדברים והרצונות מתרגמים לפעולות, אז דברים טובים קורים.

לחץ/י להמשך 

2

ביטחון עצמי – להיות עצמי או ללמוד להיות כמו אחרים?

רבים מאיתנו שמענו את המשפט: "פשוט תהיה עצמך". פעמים רבות משפט זה קצת מבלבל אותנו כשאנחנו לא מרוצים מאך שאנחנו וכשאנחנו מרגישים שבכלל היינו רוצים להיות כמו מישהו אחר, מישהו נינוח או אסרטיבי.

בדומה לכך אנו גם שומעים הרבה שאם אנו רוצים להקרין ביטחון עצמי אז אנו לא צריכים לנסות להיות כמו אחרים.

מצד שני אנו קוראים המלצות להתבונן, ללמוד ולחקות בעלי ביטחון עצמי וכך לרכוש את זה בעצמנו.

את/ה מוזמנת ללחוץ ונבחן יחד מחדש את הרעיונות האלו. נבדוק מה זה בכלל להיות עצמך? האם עליך לקבל את עצמך בכל מצב? האם ואיך אפשר ללמוד מאחרים מבלי לאבד את עצמנו ?

3מלכודת ביטחון עצמי נוספת

כפי שהסברתי במלכודת הראשונה של ביטחון עצמי, אנו לפעמים מייחסים חשיבות מוגזמת לרמת בטחוננו העצמי – בודקים ושופטים את ערכנו על סמך רמת ביטחוננו העצמי.

אנשים רבים כל כך עסוקים בשאלה איך לפתור את בעית בטחונם העצמי, עד שהם מזניחים את תחומי העניין שלהם ועשויים אף לאבד עניין בחברים שלהם. כל עולמם סובב סביב מתי הם יפתרו את בעית הביטחון העצמי שלהם כדי שסוף סוף יוכלו לחיות כפי שהם רוצים.

אני האחרון שאתנגד לשאיפה ולמאמץ להתגבר על פחדים וחסימות, אך כאשר זה בא על חשבון פיתוח תחומי עניין שלכם והעמקת חברויות קיימות, או על חשבון יכולתיכם להינות ולשמוח איתם, אז נלכדתם במלכודת.

ככל שתזניחו את עצמכם ואת מערכות היחסים הקיימות שלכם אתם למעשה הולכים בכיוון ההפוך לרצוי לכם. כאשר אתם פועלים לפתח ביטחון עצמי במידה סבירה, כשבמקביל אתם מפתחים את עצמכם בכיוונים נוספים אתם למעשה מפתחים את ביטחונכם העצמי בדרך עקיפה.

ע"י כך שאתם מפתחים תחומי עניין אתם מוצאים ענייין בחייכם וכך מרגישים טוב יותר, יש לכם יותר על מה לדבר! אם תפתחו ותעמיקו את החברויות הקיימות שלכם, ולא תאבדו את יכולתיכם להינות, אתם משמרים את עצמכם במצב חיובי ובמצב רוח שתומך בשיפור עצמכם.

שוב, ככל שתזניחו את המימדים הללו כך יהיה לכם יותר ויותר קשה לפתח ביטחון עצמי כי יש הרבה פחות עצמי לפתח. כל מה שנשאר זה אובססיה לפתח ביטחון עצמי. אז יאללה בואו נקליל.

4ביטחון עצמי – האם אפשר להשתנות?

רבים אינם מאמינים שזה אפשרי להשתנות וזו אחת הסיבות שבני אדם כל כך רוצים לקבל את עצמם, כי אם איננו יכולים להשתנות אז לפחות שנקבל את עצמנו.

לחץ/י וקרא/י על יכולותך להשתנות ועל הקשר בין חוסר האמונה שאפשר להשתנות לבין החשש של רבים ממה שאחרים יגידו עליהם

5חשיבות ההבדל בין ערך עצמי בסיסי לבין ערך עצמי נרכש

חוויה של ביטחון וערך עצמי בסיסי אינה קשורה בהצלחות ובכישלונות אלא חוויה של "אני בסדר כמו שאני, ושאני ראוי להיות נאהב לא משנה מה קרה או קורה או יקרה".

הסוג השני הינו ביטחון וערך עצמי הנרכשים ונבנים עם הזמן כתוצאה מהתפתחות של מי שאני, עם הגדילה של יכולתי להתנהל בעולם ולהיענות לאתגרים הרבים שהחיים מציבים בפני.

לחץ/י להמשך

6שבירת מיתוסים על ביטחון עצמי

ביטחון עצמי אינו תכונת אופי, ביטחון עצמי אינו תכונה כלל! המידה שחווים ביטחון עצמי נובעת ממידת החיבור לעוצמות הפנימיות הקיימות בכל אדם וממידת הניסיון והמיומנות להתמודד עם האתגר/הסיטואציה שאני נמצא בה.

המידה שיש לך ביטחון עצמי אינה קובעת את ערכך! רבים נופלים במעין טיעון מעגלי שבו אם יש לי ביטחון עצמי נמוך אז סימן שאני לא שווה ,ואם אני לא שווה אז איך אוכל לחוש ביטחון עצמי.

אנחנו לא אמורים להרגיש ביטחון עצמי בכל מצב! הציפיה שבכל מצב נחוש ביטחון עצמי אינה הגיונית וגורמת לרבים לחוש חוסר ביטחון רב יותר.

ביטחון עצמי אינו תוצאה של חשיבה חיובית. בפועל כולם יודעים אינטואיטיבית שחשיבה חיובית הינה בסך הכל ניסיון לעודד את עצמנו – דבר חשוב אך אינו גורם לתחושה אמיתית של ביטחון עצמי – זה יותר כמו לקחת אויר ולקפוץ למים. כלומר חשיבה חיובית יכולה לעודד אותנו להיות אמיצים ובכלל לחיות חיים שמחים ואופטימיים יותר, אך היא כשלעצמה אינה בונה ביטחון עצמי כפי שכל אדם שמנסה לפעול לפי המיתוס הזה מגלה במהרה ואז עשוי אף להתייאש. במקרים רבים חשיבה חיובית הופכת להיות ויכוח אין סופי נגד החשיבה השלילית שבה (או גם בה) האדם מאמין.

למה אנחנו חושבים מחשבות שליליות?

7שש היסודות של ערך עצמי על פי נתניאל ברנדון

נתנאל ברנדון הינו חלוץ ופורץ דרך בתחום של ערך עצמי. הוא חשף את ששת היסודות המצויים בלב ליבם של ביטחון עצמי ושל ערך עצמי.

יסודות אלה מאפשרים גם להבין את המשמעות העמוקה של המושג וגם לבנות, להעלות ולחזק את החוויה הפנימית שלו.

נתניאל ברנדון גילה שכאשר מבינים לעומק את היסודות ההתנהגותיים והאישיותיים הללו, קל יותר ויותר לפעול על פיהם, מה שבונה ומחזק ביטחון עצמי ותחושה של ערך עצמי. הוא גם פיתח תרגילי השלמות משפטים אשר עזרו לרבים, ותוכלו להתנסות בהם כאן במדריך לפיתוח ביטחון עצמי.

שש היסודות של ערך וביטחון עצמי:

אחריות אישית – כדי לחוש ראוי להיות מאושר עליי לחוות תחושת שליטה על חיי. לשם כך עליי לקחת אחריות לפעולותיי ולהשגת יעדיי.

לחיות עם מטרות – לבחור ולפעול להשגת מטרות מתוך בהירות כוונה.

יושרה  – לחיות כפי שאני מטיף או מאמין. שתהיה חפיפה מלאה בין המילים שלי לפעולות שלי.

אסרטיביות – כיבוד צרכיי, רצונותיי וערכי וביטויים באופן חופשי ושאינו לוחמני.

קבלה עצמית – הסירוב להיות ביחסי יריבות נגד עצמי. לא, ואין הכוונה לא לרצות לשנות דברים בעצמי.

מודעות עצמית – ניסיון ומאמץ להיות מודע לכל מה שמשפיע על פעולותיי, מטרותיי ועל הערכים שלי.

d6-chrome-dice-16mm_1 

 

 

 

לחץ/י כדי להעמיק בשאלה מהו בכלל ביטחון עצמי וערך עצמי ע"פ נתניאל ברנדון

9מה יותר חשוב לי, מה שאני חושב על עצמי, או מה שאחרים חושבים עליי?

שאלה זו מבלבלת רבים. מחד יש מעין אמירה שאנשים אומרים בנון שאלנטיות "מה שחשוב זה מה שאתה חושב על עצמך" כאילו זה הדבר המובן מאילו ביותר.

מאידך רבים מרגישים שהם דווקא אוהבים ומעריכים את עצמם אך הם חוששים שאחרים לא יעריכו אותם. הם תוהים "מה עוזר לי שאני מעריך את עצמי אם אחרים לא? איך אתקדם בעבודה ואיך ארכוש חברים אם אני אהיה היחיד שמעריך את עצמי"?

את/ה מוזמן/ת לגלות כיצד הבנה וראיה ברורה ביחס לשאלה זו יכולים לשחרר אותך מפחדים בצורה פשוטה ומהירה.